Historik
S/S FREJA af FRYKEN.
Från Fryksta utgår ångbåten FREJA på sin resa över Fryken.
Fartyget byggdes vid Motala Verkstad 1868 och hette då Kalmarsund nr 3. Motala Verkstad sände en ångmaskin till världsutställningen i Paris 1867 och erövrade guldmedalj.
Nils Persson från Råby i Västra Lysvik köpte fartyget 1888, som döptes till FREJA och trafikerade sjösträckan Fryksta (Kil) – Fryksände (Torsby) under sina sju år i Frykentrafiken.
FREJA transporterade både styckegods och passagerare på Fryken.
Den 23 juli 1896 förliste ångfartyget FREJA vid Bössviken i Mellan Fryken på sin resa från Fryksta med destination Torsby.
Olyckan orsakades av en kastvind som gjorde att fartyget krängde över åt styrbord och den osurrade däckslasten försköts.
Inom loppet av några sekunder slog FREJA runt och katastrofen var ett faktum.
Av de 17 ombordvarande räddade sig endast 6 personer, medan 6 av de omkomna återfanns senare och 5 personer följde FREJA i djupet.
Åren gick och många försök gjordes att hitta FREJA. Först 1976 lyckades medlemmar ur Karlstads Dykarklubb lokalisera vraket på 52 meters djup och 220 meter från land.
Den 16 augusti 1993 bildades ÅNGBÅTSFÖRENINGEN FREJA, vars syfte var att bärga och restaurera ångaren.
FREJA bärgades den 23 juli 1994 efter 98 år på Frykens botten och fortsätter nu sin avbrutna resa.
FARTYGSFAKTA
Längd 20,26 m
Största bredd 4,15 m
Djupgående 1,50 m
Maskin 1st Motala ångmaskin
Effekt 30hk, 22kW
Kapacitet 55 passagerare